Willem Alexanderbrug – Zaanstad
Onderzoek naar de gevolgen voor de Willem Alexanderbrug van het verhogen van de scheepvaartklasse op De Zaan naar CEMT Va.
Opdrachtgever
Gemeente Zaanstad
Het project
De Zaanse Willem Alexanderbrug is een bestaande basculebrug. Hij werd gebouwd in 1975. Bij de bouw is op de bodem van de doorvaart een stempelvloer aangebracht. Deze voorkomt dat de basculekelder en de oplegpijler ten opzichte van elkaar kunnen vervormen. Het nadeel hiervan is dat hij de doorvaartdiepte beperkt. In het kader van het programma Vaart in de Zaan wil men schepen met een grotere diepgang toelaten op de Zaan. Hiervoor moet de stempelvloer worden verwijderd.
Projectfase: Onderzoeksfase
Periode: Onze activiteiten vonden plaats in februari en maart 2020
De afdeling Constructies Infra van Nobleo heeft onderzoek uitgevoerd naar de gevolgen van het verwijderen van de stempelvloer voor de veiligheid en het functioneren van de brug.
Wij hebben verschillende aspecten onderzocht:
-
een vergelijking tussen de te verwachten voegopeningen tussen het stalen val en de oplegpijler als gevolg van temperatuurschommelingen en rembelastingen;
-
de toename in paalbelastingen en paalkopmomenten bij de basculekelder en de oplegpijler;
-
paalbelastingen en paalkopmomenten als gevolg van de toenemende aanvaarbelastingen door een CEMT Va-schip, en;
-
de constructieve capaciteit van de geleidewerken, en de mogelijke gevolgen voor de geleidewerken, de basculekelder en de oplegpijler bij het schampen van het geleidewerk en zelfs het frontaal aanvaren van het geleidewerk door een CEMT Va-schip.
‘Een bestaande brug van 45 jaar oud inpassen in een veranderende hedendaagse omgeving en laten meegaan in de ontwikkelingen van nu en voor de toekomst’
Matthijs de Hertog – Hoofdconstructeur