In 100 uur een complexe onderdoorgang onder de A27 schuiven. Dat was de uitdaging bij ‘De 100 uur van Hooipolder’, een cruciale fase in de grootschalige vernieuwing van de A27 tussen Houten en knooppunt Hooipolder die in augustus 2025 plaatsvond. Een traject van ruim 40 kilometer wordt aangepast om de doorstroming en veiligheid te verbeteren. Het project omvat de aanleg van extra rijstroken, nieuwe en te verbreden viaducten en bruggen en een volledig vernieuwd Knooppunt Hooipolder. Nobleo Bouw & Infra is vanaf de tender betrokken bij het project, met een belangrijke rol in zowel de tijdelijke als de eindsituatie.
Twee schakels in één ontwerpketen
Sven Lameijer, Hoofdontwerper Faseringen, en Ron van den Bergh, Ontwerpleider GWW, zijn twee van de Nobleo-collega’s die betrokken zijn bij dit project. Waar Sven zich richtte op het ontwerp van de tijdelijke situaties, werkte Ron aan de eindsituatie van het knooppunt. Beiden werken nauw samen met aannemerscombinatie ALSÉÉN en spelen een sleutelrol in de voorbereiding en uitvoering van het werk. ”Ron maakt het eindontwerp, ik zorg dat het uitvoerbaar wordt door middel van de tijdelijke situaties,” vertelt Sven.
Bron: a27houtenhooipolder.nl
Overzicht en uitvoering in de tijdelijke situatie
Sinds de tenderfase denkt Sven mee over alle faseringsstappen in het project: “We ontwikkelen de tijdelijke situaties samen met ALSÉÉN, waarbij er telkens wordt gekeken naar het optimaliseren van de werkruimte voor een veilige werkomgeving en een veilige verkeerssituatie, en de doorstroming zo min mogelijk wordt gehinderd. Hoe sluiten de verschillende fases logisch op elkaar aan? Ik werk die scenario’s stap voor stap uit: van de eerste schets tot de uitvoering buiten. Tijdens de uitvoering ben ik er ook bij om te zien of alles volgens plan verloopt en om direct bij te sturen als dat nodig is.”
De ‘100 van Hooipolder’ vormde daarin een hoogtepunt: “Ik was intensief betrokken bij de voorbereidingen op dit weekend en was tijdens de uitvoering op locatie aanwezig. Ik hield toezicht op de uitvoering van de tijdelijke situatie die nodig was om de A27 op maandagochtend weer veilig open te kunnen stellen. Het is mooi om te zien hoe alles samenkomt: het inschuiven van de betonnen bakken, de aanleg van tijdelijke rijstroken, de afstemming met de uitvoerders. Alles moet tot in detail kloppen.”
Ook na zo’n intensief weekend blijft Sven betrokken. Hij houdt toezicht op de veilige openstelling van wegen en tijdelijke situaties. “Je bent verantwoordelijk voor het totaalplaatje. Niet alleen het ontwerp, maar ook wat er daarna gebeurt.” Zo werd bijvoorbeeld kort voor de heropening nog een laatste controle uitgevoerd of de situatie overeenkomt met het ontwerp wat betreft belijning, voertuigkering en afzettingen.

Bron: a27houtenhooipolder.nl
Ron over het eindontwerp van Knooppunt Hooipolder
De tijdelijke situaties zijn het domein van Sven, het eindontwerp van Knooppunt Hooipolder ligt in handen van Ron. “Ik zorg ervoor dat het ontwerp technisch klopt, uitvoerbaar is en goed afgestemd met alle betrokken disciplines en stakeholders. Het is een ingewikkeld knooppunt waar veel verkeer samenkomt.”
Ron was intensief betrokken bij het ontwerp van de nieuwe verbindingsboog, een essentieel onderdeel van de ingeschoven onderdoorgang. “Dit ontwerp luisterde heel nauw. De tunnelbak mocht niet te diep liggen vanwege de grondwaterstand, maar kon ook niet hoger door de nabijgelegen toerit van het knooppunt. Daarbij moest in het ontwerp natuurlijk rekening gehouden worden met rijcomfort en veiligheid, zoals maximaal toelaatbare stijging. Al deze factoren moesten kloppen om het ontwerp goed in te passen binnen de bestaande ruimte.”
Juist bij zo’n complex onderdeel komt alles samen wat Ron in het eindontwerp bewaakt. Hij werkte aan de integrale afstemming van het hele knooppunt. “Een goede geometrie is slechts één aspect. Minstens zo belangrijk is de afstemming met kunstwerken en ondergrondse infrastructuur, zodat het GWW-eindontwerp in de praktijk uitvoerbaar is. Alles staat in verband met elkaar.” Sven vult aan: “We denken in elkaars verlengde. Mijn werk begint bij de fasering, Ron zorgt dat het eindresultaat klopt.”

Samen bouwen aan verbinding
De kracht van Nobleo zit volgens beide ontwerpers in het integraal kunnen denken. “We overzien de hele puzzel,” zegt Sven. “En we nemen verantwoordelijkheid van tender tot uitvoering.” Ron vult aan: “Juist de combinatie van ontwerpkennis en praktische uitvoerbaarheid maakt dat we van toegevoegde waarde zijn.”
Naast de werkzaamheden aan de ‘100 van Hooipolder’ werken collega’s ook aan het GWW-ontwerp voor het volledige traject tussen Everdingen en Hooipolder. Met slimme fasering, integraal ontwerp en oog voor uitvoerbaarheid zetten we samen aan de infrastructuur van morgen. Benieuwd hoe we dat doen? Lees hier meer over de A27.