Ontwerpleider Yntze en zijn team stomen de A27
klaar voor de toekomst

De verbreding van de A27 tussen Houten en Everdingen is een grootschalig project waar Nobleo Bouw & Infra sinds september 2023 aan werkt. Het doel? De doorstroming verbeteren en de veiligheid vergroten op een van de drukste verkeersaders in Nederland. Naast wegverbreding omvat het project de bouw van twee grote bruggen en het ophogen van de aardbaan met twaalf meter. Yntze Woudstra is Ontwerpleider voor de Grond-, Weg- en Waterbouw bij Nobleo en vertelt: “Met een team van ervaren ontwerpers zijn we gestart met het ontwerp van de rijksweg, onderliggend wegennet en de waterhuishouding.”

Ontwerpen voor de praktijk

De verbreding van de A27 tussen Houten en Everdingen is onderdeel van het project Verbetering A27 Houten-Hooipolder. Het team werkt aan een integraal wegontwerp voor zowel de eindsituatie als de fasering, inclusief de bijbehorende waterhuishouding. In dit team zijn ook externe specialisten opgenomen, onder andere op het gebied van verharding, geotechniek en waterhuishouding. Yntze coördineert als Ontwerpleider de werkzaamheden en vertaalt met zijn team technische uitdagingen naar integrale en bouwbare oplossingen. Het team van Yntze beschouwt daarnaast of het ontwerp bijdraagt aan het vergroten van de verkeersveiligheid, toekomstbestendigheid en duurzaamheid.

Ontwerpleider
Grond-, weg- en waterbouw

Bron: a27houtenhooipolder.nl

Het project is uitdagend door de grote diversiteit aan betrokken partijen, van civiele constructies en verkeerskundige installaties tot de opdrachtgever en verschillende stakeholders. Yntze is positief: “Met onze integrale aanpak en focus op verkeersveiligheid stemmen we het ontwerp zorgvuldig af op de eisen en normen van Rijkswaterstaat. We hebben een team van experts met veel ervaring dat altijd topkwaliteit levert. Onze kracht ligt in het vroegtijdig afstemmen met andere ontwerpteams, zodat er later geen problemen ontstaan.”

Innovatieve samenwerking in de bouwkeet

Hoe ze omgaan met de complexiteit van de samenwerking? “We hebben een gezamenlijke werkomgeving. De collega´s van De Groene Waarden werken namelijk samen in één keet met Rijkswaterstaat,” vertelt Yntze. “Doordat we op één plek werken, vinden we elkaar makkelijk en schakelen we snel. Dat is essentieel om al in een vroeg stadium samen richting te geven aan het ontwerp.” Voor Yntze en zijn team is dit een nieuwe werkwijze, maar het bevalt hen erg goed.

Uniek aan dit project is het twee-fasencontract. Het ontwerp van de risicovolle twee-fasenonderdelen ontwerpen we samen met Rijkswaterstaat. “Het geeft ons de ruimte om ontwerpkeuzes echt goed af te stemmen en om elkaars belangen beter te begrijpen. Daardoor ontstaat een veiliger, beter doordacht ontwerp,” vertelt Yntze.

Grond-, weg- en waterbouw
Grond-, weg- en waterbouw

Een belangrijk onderdeel van deze nauwe samenwerking is het opstarten van ontwerpateliers, waarin Rijkswaterstaat en De Groene Waarden samen werken aan vroegtijdige ontwerpoplossingen. “Je ziet meteen waar de ander tegenaan loopt, er is voortdurend overleg en je werkt eigenlijk meer als collega’s dan als opdrachtgever en opdrachtnemer. Dat maakt het samenwerken leuk, maar vooral ook efficiënt.”

Wandelen op de snelweg

Een cruciale stap in het proces was het letterlijk ‘leren kennen’ van de snelweg. “We hadden het geluk dat er vroeg in de ontwerpfase een wegafsluiting was,” herinnert Yntze zich. “Toen zijn we met het team van Nobleanen ter plekke gaan kijken. Het bezoek gaf ons een goede beleving van de hoogteverschillen en de uitdagingen die ons ontwerpteam te wachten stonden. Bovendien konden we alvast nadenken over de uitvoering. Waar komen de werkwegen, hoe creëren we voldoende werkruimte? Bij Nobleo zijn we ondernemend en nemen we graag het initiatief, wat de kwaliteit van het project ten goede komt. Die extra stap maakt echt het verschil.”

ontwerpleider
ontwerpleider

Een toekomstbestendig ontwerp

Hoe zorg je ervoor dat een ontwerp ook in de toekomst nog voldoet? Bij Nobleo denken ze daar vanaf het begin over na. “We anticiperen nu al op mogelijke ontwikkelingen aan de A27. Bijvoorbeeld door ruimte te reserveren voor het verbreden van de vluchtstrook,” vertelt Yntze. “Daarmee voorkom je dat je over een paar jaar het hele ontwerp opnieuw moet aanpassen.” Dit toekomstgerichte denken is kenmerkend voor de werkwijze van Nobleo. “We willen geen asfalt aanleggen dat over tien jaar weer verwijderd moet worden,” benadrukt Yntze. “Door nu slimme keuzes te maken, creëren we duurzame oplossingen.”

“Als dagelijkse gebruiker van de A27 vind ik het bijzonder om bij te dragen aan een project in de regio dat de leefbaarheid en veiligheid verbetert,” besluit Yntze. Zijn betrokkenheid weerspiegelt Nobleo’s verantwoordelijkheid voor de omgeving en toekomstige generaties. Het hele project zal naar verwachting in 2031 voltooid zijn.

Nobleo werkt niet alleen aan dit deel van de A27. Collega’s werken ook aan het project A27 tussen knooppunt Everdingen en Hooipolder. Met een lengte van ruim veertig kilometer is dit project niet alleen omvangrijk, maar ook baanbrekend in aanpak en uitvoering. Wil je hier meer over lezen?

Naar het project
Ontwerpleider
Grond-, weg- en waterbouw
Diensten Nobleo

Met onze integrale aanpak en focus op verkeersveiligheid stemmen we het ontwerp zorgvuldig af op de eisen en normen van Rijkswaterstaat. Onze kracht ligt in het vroegtijdig afstemmen met andere partijen, zodat er later geen problemen ontstaan.

Yntze Woudstra – Ontwerpleider