Visie en vakmanschap bij de transformatie van station Amsterdam-Zuid dankzij Ontwerpleider Paul

De skyline van Amsterdam verandert en Nobleo Bouw & Infra speelt hierin een belangrijke sleutelrol. Het station Amsterdam-Zuid is het snelst groeiende station van Nederland en is hard op weg om het grootste station van Amsterdam te worden. Het programma Zuidasdok is gericht op een betere bereikbaarheid van Amsterdam en de noordelijke Randstad. Paul Paijmans is namens Nobleo Ontwerpleider Constructies op een onderdeel van dit programma, namelijk het project Openbaar Vervoer Terminal (OVT). Hij licht toe hoe Nobleo bijdraagt aan dit ambitieuze project: “we zijn allesbehalve een standaard ingenieursbureau. We nemen onze verantwoordelijkheid, tonen onvoorwaardelijk commitment en maken altijd het verschil.”

De uitdaging: een groeiende regio

“De vernieuwing van het station speelt in op de toenemende drukte in de regio Amsterdam en maakt deel uit van het programma Zuidasdok, waarin Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam samenwerken,” legt Paul uit. “Zuidasdok verbetert de bereikbaarheid van Amsterdam én de Randstad met een bredere A10 Zuid. De A10 wordt verbreed van acht naar twaalf rijstroken en wordt ondergronds gebracht. Station Amsterdam Zuid wordt daarnaast vernieuwd tot een modern knooppunt voor trein, metro, tram en bus. Tot slot verbetert de uitbreiding van de Brittenpassage de capaciteit.”

“Het is een toekomstgericht project dat past bij een internationale toplocatie. Het biedt daarnaast ruimte voor groen en verbetert het openbaar vervoer. Met dit project biedt Nobleo niet alleen oplossingen voor vandaag, maar ook voor toekomstige generaties,” vertelt Paul.

Zuidasdok
Ontwerpleider

Pauls rol: leidinggeven aan complexiteit

Paul is verantwoordelijk voor het coördineren van het civiele ontwerp van de nieuwe stationspassage, de Brittenpassage. Zijn team bestaat uit 18 specialisten, waaronder constructeurs, modelleurs en geotechnisch adviseurs. Ze werken samen binnen Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (bestaande uit Boskalis, Mobilis en Van Gelder) en met verschillende ingenieursbureaus, waaronder Nobleo. “Mijn rol draait om het opleveren van een bouwbaar en geaccepteerd uitvoeringsontwerp. Dit moet binnen de gestelde tijd, planning en kwaliteitseisen worden gerealiseerd,” legt Paul uit. “We zorgen ervoor dat alles, van tijdelijke constructies tot definitieve ontwerpen, nauw wordt afgestemd. Met onze hoogwaardige kennis en expertise wordt elk aspect van het project zorgvuldig gecoördineerd.”

Sterke samenwerking met veel stakeholders

Het project brengt uitdagingen met zich mee die vragen om kennis, snelle aanpak en oplossingsgericht denken. “Wij Nobleanen tonen eigenaarschap, pakken problemen aan en lossen ze op. We hebben zeker geen 9-tot-5 mentaliteit,” vertelt Paul. Planning en afstemming spelen daarbij een cruciale rol. “Met strakke planningen en nauwe samenwerking, zowel binnen ons team als met stakeholders, zorgen we dat alles op elkaar is afgestemd. We betrekken iedereen, van ontwerpers en constructeurs tot opdrachtgevers en onderaannemers. Het is die verbindende kracht die deadlines haalt en gezamenlijke successen mogelijk maakt. Die samenwerking en structuur zijn echt onze troef.”

Ontwerpleider

Een hoogtepunt: werken op topniveau

Een van de meest indrukwekkende momenten van het project was tijdens een cruciale buitendienststelling in de zomer van 2023. Deze periode, waarin de treinen niet reden en de A10 Zuid dicht was, duurde acht dagen. “Iedereen van het ontwerp- en realisatieteam kwam samen om een bijna onmogelijke taak te volbrengen. Het doel was om in korte tijd twee enorme dekken op hun plaats schuiven en een tijdelijk perron te bouwen. Als bouwcombinatie werkten we dag en nacht samen. Er was continue afstemming tussen realisatie en ontwerp. Uiteindelijk lukte het ons! Het trein- en wegverkeer kon, precies volgens planning, weer gaan rijden. Het was alsof je een topsportprestatie leverde. Deze acht dagen blijven we ons met trots herinneren, zelfs tot aan ons pensioen,” lacht de Ontwerpleider.

Van deze periode is een indrukwekkende timelapse gemaakt. Het biedt een uniek kijkje in werk en samenwerking achter de schermen.

Naar timelapses

Een blik op de toekomst

Zuidasdok is een van de grootste infrastructurele projecten van Nederland. Het project zorgt voor een betere bereikbaarheid van Amsterdam en het noordelijk deel van de Randstad. Ontwerpleider Paul en zijn team werken met veel trots mee aan Zuidasdok. Naar verwachting wordt de nieuwe stationspassage in 2027 in gebruik genomen.

In de civiele techniek is verbinding de kern van ons werk. Kwaliteit en kennis zijn daarbij essentieel. Samen met onze opdrachtgevers en de wereld om ons heen creëren we iets uitzonderlijks. Wanneer mensen samenkomen, ideeën delen en krachten bundelen, ontstaan grootse resultaten. Benieuwd hoe wij dat doen? Ontdek meer over onze aanpak.

Meer over Nobleo

Opdrachtgever

Project: Zuidasdok (ProRail, Rijkswaterstaat en Gemeente Amsterdam)
Nobleo: Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis en Van Gelder)
Doel: bereikbaarheid van Amsterdam en de noordelijke Randstad
Projectfase: UO
Periode: 2022 – 2027

Ontwerpleider
Diensten Nobleo

Het is de verbindende kracht die deadlines haalt en gezamenlijke successen mogelijk maakt. Die samenwerking en structuur zijn echt onze troef.

Paul Paijmans – Ontwerpleider Constructies