A9 Holendrecht – Diemen (Gaasperdammerweg)

Één van de breedste tunnels van Nederland

De Gaasperdammertunnel is 3.027 meter lang en loopt van km 7.950 tot km 10.977. De Gaasperdammertunnel wordt één van de breedste tunnels van Nederland, met 5 buizen. De twee buitenste buizen hebben elk 3 rijstroken ten westen van de S112 en 2 rijstroken ten oosten ervan. De binnenste buizen hebben elk 2 rijstroken plus nog een ruimtereservering voor een derde rijstrook. De middelste buis is een enkelstrooks wisselstrook.

De tunnel zal in gebruik worden genomen met 9 – 11 rijstroken, met ruimte voor 11 – 13 rijstroken. Het westelijke tunnelportaal ligt ter hoogte van de spoorlijn Amsterdam – Utrecht. Het huidige spoorviaduct zal geïntegreerd worden met de tunnel. Alle buizen beginnen hier op hetzelfde moment. Het oostelijke tunnelportaal ligt ten oosten van de Kromwijkdreef. De lengte van de buizen varieert hier met maximaal 500 meter. De parallelbuis richting westen is het kortste, de buis van de hoofdrijbaan richting oosten is het langste en loopt bijna tot aan de rivier de Gaasp. De tunnel ligt halfverdiept en is een bovenwettelijke inpassingsmaatregel om de impact van de verbreding van de A9 op het leefklimaat te reduceren tot nul. In de tunnel komt een afrit naar de S112 (Gooiseweg). De afritten komen tussen de parallel- en hoofdbuis in en worden dus feitelijk een afrit aan de linkerzijde van de parallelbaan. Het dienstgebouw van de tunnel komt bovenop de tunnel, direct ten oosten van de S112/Gooiseweg.

Neem contact op

Nobleo Bouw & Infra heeft voor IXAS vanaf VO tot en met Site Engineering bijgedragen aan het constructief ontwerp van de tunnel en de GWW eindsituatie.

Tevens heeft het met een team volledig zorggedragen voor het Hoofdfaseringsontwerp i.c.m. afstemming Opdrachtgever en afstemming wegbeheerders.

Nobleo portret Mattijs Bekkers
Dienst Nobleo

Uitdagend project maar succesvol geslaagd!

Mattijs Bekkers – Afdelingsmanager