Bouwen aan bereikbaarheid, veiligheid en leefomgeving met de Blankenburgverbinding

Twee tunnels, een nieuw landschapspark, innovatieve bouwlogistiek en een knooppunt dat deels ondergronds verdwijnt: de aanleg van de A24, onderdeel van de Blankenburgverbinding, is een van de meest complexe infrastructuurprojecten van de afgelopen jaren. Het project dat eind 2024 is opgeleverd vroeg om inzicht, samenwerking en vakmanschap. Teun Smeijers en Mattijs Bekkers waren als een van de eerste betrokken vanaf de start. Zij leverden samen met bouwcombinatie BAAK een unieke bijdrage. Benieuwd hoe Teun en zijn team in dit project van tender tot uitvoer het verschil maakten? Je leest het in dit artikel.

Een onveilige situatie veilig maken

“Voor de aanleg van deze verbinding was de nood hoog,” vertelt Teun. “In het gebied tussen de A15 en A20 liep het verkeer regelmatig vast. De ontsluiting van de Rotterdamse haven was beperkt en een veilige alternatieve route ontbrak. Dat leidde tot onveilige situaties en slechte doorstroming. De Blankenburgverbinding moest daar verandering in brengen: met extra capaciteit, betere bereikbaarheid en meer veiligheid voor de regio.”

Om dit te realiseren sloot Nobleo Bouw & Infra aan bij het project. Teun gaf als Ontwerpleider Faseringen GWW en later ook als Ontwerpleider Site Engineering GWW leiding aan een multidisciplinair team. Dit team bestond uit onder andere GWW-ontwerpers en diverse adviseurs. De samenwerking met verschillende disciplines vergde veel afstemming met werkvoorbereiding en uitvoering. “Samen hebben we de opgave integraal benaderd, van de eerste schets tot de uiteindelijke oplevering.”

Nobleo portret Teun Smeijers

“In nauwe samenwerking met het Waterschap en Rijkswaterstaat hebben we een oplossing ontwikkeld die voldoet aan alle eisen. Niet alleen voor nu, maar ook voor de toekomst. Ik ben trots op hoe we dit samen hebben opgepakt en mogelijke knelpunten tijdig hebben voorkomen.”

Teun Smeijers – Ontwerpleider Faseringen GWW/Ontwerpleider Site Engineering GWW

Neem contact op
Blankenburgverbinding

Twee tunnels, twee werelden

Een cruciaal onderdeel van het project waren de Hollandtunnel en de Maasdeltatunnel. Beide verschillend in ontwerp en uitvoering én in complexiteit. De Hollandtunnel is grotendeels verdiept ingepast in het landschap en de naastgelegen Krabbeplas. De Maasdeltatunnel is een zinktunnel die onder de drukbevaren Nieuwe Waterweg ligt, pal naast het dorp Rozenburg en het Rotterdamse havengebied.

“Dat is echt een huzarenstuk,” aldus Teun. “Aan weerszijden van een van Europa’s drukste waterwegen bouwden we open tunneldelen tot voorbij de oevers, met een diepte van 26 meter. Aansluitend zijn twee grote zinkelementen gebouwd en afgezonken om de tunnel te voltooien. De combinatie van logistiek, veiligheidsrisico’s en techniek maakte dit een unieke uitdaging. Tijdens de fase van site engineering hebben we bovendien praktische optimalisaties aangebracht. Hiermee hebben we een naadloze aansluiting en een veilige uitvoering van het afzinkproces ondersteund.”

De juiste inpassing in landschap en leefomgeving

“Naast de (verkeers)veiligheid en technische uitdagingen speelde de integratie van natuur en omgeving een grote rol. Zo is rond de Hollandtunnel een recreatief park aangelegd met nieuwe beplanting, glooiende vormen en wandel- en fietspaden. Aan de noordzijde van de Maasdeltatunnel realiseerden we een gebied waar de tunnel langzaam ondergronds verdwijnt en overgaat in een recreatief park met heuvels, beplanting en uitzichtpunten.”

Blankenburgverbinding
Blankenburgverbinding

Waterveiligheid als gamechanger

Een van de grootste uitdagingen binnen het project was de waterveiligheid. “In het begin was al wel duidelijk dat waterveiligheid van invloed zou zijn op het ontwerp en de uitvoering,” vertelt Teun. “Maar gaandeweg werd duidelijk dat de impact aanzienlijk groter was dan we aanvankelijk hadden voorzien. Waterveiligheid kreeg een steeds prominentere plek binnen het ontwerpproces en de projectaanpak. Uiteindelijk bleek het zelfs bepalend voor de ontwerpkeuzes en de fasering. In nauwe samenwerking met het Waterschap en Rijkswaterstaat hebben we een oplossing ontwikkeld die voldoet aan alle eisen. Niet alleen voor nu, maar ook voor de toekomst. Ik ben trots op hoe we dit samen hebben opgepakt en mogelijke knelpunten tijdig hebben voorkomen.”

Alles in samenhang

Het project vroeg om verregaande afstemming: niet alleen tussen de verschillende ontwerpdisciplines, maar ook tussen ontwerp en uitvoering. “We zorgen niet alleen dat het ontwerp technisch gezien voldoet, maar ook dat het bouwbaar is en de uitvoerder buiten begrijpt wat hij moet doen,” vertelt Teun. “En andersom halen we daar input op die we weer terugvertalen naar het model.” Dat vraagt om korte lijnen, integrale samenwerking en continu schakelen tussen disciplines.

Bron: blankenburgverbinding.nl

Blankenburgverbinding

Bron: blankenburgverbinding.nl

Toekomstgericht bouwen in 4D

Voor onder andere de bouw van de Maasdeltatunnel werd gebruikgemaakt van 4D-planning, een methode waarbij planning en ontwerpmodellen aan elkaar worden gekoppeld. “We konden letterlijk laten zien hoe de bouw stap voor stap zou verlopen,” vertelt Teun. “Voor stakeholders én voor mensen op de bouwplaats. Dat was de kracht: iedereen begreep wat er moest gebeuren.” De 4D-visualisatie was op grote schaal te zien in de keet en werd daarnaast gebruikt in bouwvergaderingen. Het werd ingezet als een communicatiemiddel, met directe impact.

Veilig van A naar B, ook tijdens de bouw

Verkeersveiligheid speelde tijdens het hele project een grote rol. Met zijn achtergrond als Verkeersveiligheidsauditor keek collega Arjan de Waal kritisch mee tijdens het ontwerpproces, met specifieke aandacht voor verkeersveiligheidsaspecten. “De betrokkenheid van Arjan zorgde ervoor dat de ontwerpen bij de formele audits direct goed door de toetsing kwamen. Daar kijken we trots op terug,” vertelt Teun. Daarnaast dacht Nobleo actief mee over verkeersdoorstroming tijdens de uitvoering: tijdelijke wegfaseringen werden ontworpen, doorgerekend en afgestemd met stakeholders. “We hebben het verkeer tijdens de bouw kunnen laten doorstromen zonder grote hinder,” legt Teun uit. “Dat is een prestatie op zich.”

Blankenburgverbinding

Slimme logistiek, duurzaam uitgevoerd

Naast verkeersveiligheid krijgt duurzaamheid veel aandacht. “Er is een tijdelijke haven aangelegd, zodat bouwmaterialen grotendeels over water konden worden aangevoerd. Hierdoor is er aanzienlijk minder uitstoot van CO₂, stikstof en fijnstof dan wanneer dit over de weg zou gebeuren,” licht Teun toe. “Daarnaast werd vrijkomende grond hergebruikt voor het nabijgelegen knooppunt Rozenburg. Deze grond kwam vrij bij de aanleg van de tunnels en werd hergebruikt voor ophogingen in het naastgelegen gebied.”

Een project dat alles in zich had

“Wat ik meeneem uit dit project?” besluit Teun. “Dat je iedereen keihard nodig hebt. Ontwerpers, uitvoerders, omwonenden, opdrachtgevers, iedereen heeft een rol. En als je het goed organiseert, levert dat enorme meerwaarde op.”

De Blankenburgverbinding laat zien waar Nobleo voor staat: deskundig, toekomstgericht en betrokken. Van tunnels tot verkeersveiligheid. Van ontwerp tot uitvoering. Van onder de grond tot boven het maaiveld.

Nieuwsgierig naar hoe we ook in andere complexe projecten het verschil maken? In Antwerpen werkt collega Remco als 4D Werkvoorbereider aan de Kanaaltunnels binnen de Oosterweelverbinding. Met 4D-planning maakt hij het mogelijk om onder het Albertkanaal te bouwen zónder verrassingen, door uitvoering en ontwerp vooraf volledig te visualiseren. Lees in onderstaand artikel hoe hij samen met zijn collega’s het verschil maakt.

Naar het artikel
Blankenburgverbinding

Bron: blankenburgverbinding.nl