ViA15

De wegen rond Arnhem worden steeds drukker. Daarom pakken het Rijk en de provincie Gelderland deze fileproblemen aan. Dit doen ze door de A15 door te trekken en de A12 en de A15 te verbreden. De maatregelen worden uitgevoerd onder de projectnaam ViA15.

Opdrachtgever
Project: Rijkswaterstaat
Nobleo: GelreGroen

Het project
Het project ViA15 bestaat uit drie onderdelen: het doortrekken van de A15, het verbreden van de A12 en het verbreden van de A15. De A15 wordt vanaf knooppunt Ressen als autosnelweg, met 2×2 rijstroken, doorgetrokken naar de A12 tussen Duiven en Zevenaar.

De snelweg kruist het Pannerdensch Kanaal met een bijzondere brug. Het ontwerp van de brug is zo geoptimaliseerd dat het fietspad onder de brug is komen te hangen. Bij Groessen en Helhoek komt de weg verdiept te liggen. De nieuwe A15 sluit met een halfverdiepte ligging (folieconstructie) aan op de A12. Waar de A15 en A12 samenkomen, ontstaat een nieuw knooppunt: knooppunt De Liemers.

Dit heeft Nobleo gedaan
Samen met consortium ‘GelreGroen’ heeft Nobleo Bouw & Infra invulling gegeven aan het faseringsontwerp, eindsituatieontwerp, de 4D werkvoorbereiding en het procesmanagement.

Vanuit Nobleo Bouw & Infra werken hier twee ontwerpleiders GWW, senior ontwerpers, ontwerpers, modelleurs, tekenaars, een 4D-werkvoorbereider en een procescoördinator aan mee.

Projectfase
Ontwerpfase

Periode
Juli 2020 tot heden

Foto: © Ney & partners

Neem contact op

Bijzonder in dit project: de A15 wordt ca. 12km in open veld doorgetrokken en bevat zowel een brug van 3km als een verdiepte ligging van 1250m, als een halfverdiepte ligging (folieconstructie) van 1750m.

Ook bijzonder…
Het fietspad hangt onder de autosnelweg en gaat over het Pannerdensch Kanaal.

Kaj Schouten
Diensten Nobleo

Een uitdagend project en ondanks de stillegging toch succesvol geslaagd. Op naar de herstart!

Kaj Schouten – Junior Adviseur Mobiliteit